Bagaimana Sistem Penghadaman Kita Berfungsi? Tak Jaga Boleh Terkena Gastrik Ye

SHARE:

Penerangan serba ringkas sistem penghadaman yang berfungsi dalam badan kita. Tak jaga boleh terkena gastrik.

Dalam artikal saya pada kali ini, saya akan menceritakan bagaimana sistem penghadaman berfungsi. Artikal ini sudah diolah daripada bahasa sains kepada bahasa umum untuk kefahaman kepada seluruh latar belakang pendidikan.

Ianya bermula di mulut dan berakhir di anus.

Sistem penghadaman manusia


Penghadaman bermula di mulut. Masuk aje makanan bila kita mula kunyah, enzim penghadaman untuk karbo dan enzim penghadaman untuk lemak dah mula keluar.

Sebab itu bayi tak boleh di bagi starch selagi gigi geraham tidak tumbuh. Nanti tidak boleh hadam. Dan ini juga boleh jadi masalah bila bayi diberi starch sebelum waktunya bila dia dah dewasa nanti. Jadi  ada kemungkinan juga masalah gastrik anda sekarang ini disebabkan apa yg terjadi masa anda bayi.

Kunyah lama sikit sehingga sampai nak jadi cecair. Salah satu sebabnya ialah perut tak ada gigi. Yang keduanya sebab otak akan sempat bagitau semua organ yang akan hasilkan enzim supaya bersedia untuk menerima makanan.

Bila ada makanan nak masuk, sistem deria kita akan bagitahu ada protein nak masuk, ada lemak nak masuk. Jadi perut dan pankreas boleh la bersedia nak keluarkan enzim contohnya.

Sebab itulah, dalam islam, Rasulullah saw suruh kunyah 40 kali makanan tu supaya betul-betul hancur. Selepas makan pula, Rasulullah Saw suruh jilat jari kita supaya enzim pencernaan keluar lebih banyak.

Lepas tu lalu la makanan tu ke esofagus untuk ke perut. Dalam perut mana makanan yang tak berapa nak hancur tu perut la pulak cuba hancurkan. Kalau tak hancur dari mulut dah kena kerja lebih perut tu.

Dalam perut cuma protein sahaja yang di hadamkan. Karbo dan lemak rilek rilek dulu. Di sini juga asid perut mainkan peranan. Sebab itu kalau asid sikit susah la makanan nak hadam terutamanya protein. Salah satu contoh vitamin yang akan kurang ialah b12.

Dah selesai dalam perut masuk la pulak ke duodenum usus kecik. Dalam ni sambung balik proses karbo dan lemak. Dalam usus sambung lagi ke penghadaman.

Sistem Penghadaman Usus Kecil


Sebelum diteruskan dengan penyerapan semua nutrisi dalam bentuk yang paling simple bukan lagi dalam bentuk asal. Bila penghadaman tidak cekap makan nutrisi tak dapat diserap. Sebab itu anda akan jadi cepat letih dan lemah.

Mana yang tidak diserap, makanan itu akan terus jalan ke usus besar. Kat sini lah kebanyakkan imune kita ada. Air juga akan diserap kat sini.

Dalam usus besar ini akan mula terbentuk hasil-hasil pembuangan kumbuhan anda tu, sehinggalah anda membuang kembali sisa-sisa makanan yang tidak diperlukan oleh tubuh kita.



COMMENTS

Supplement Khas Untuk Gastrik

Nama

Announcement,1,Cara Pantang Untuk Gastrik,3,Doa Anxiety,2,Ejen Duomix,1,FAQ Duomix,3,Gastrik Komuniti,16,info Anxiety,3,Info Gastrik,47,Info Gerd,6,Info Ubat Gastrik Duomix,16,Pengalaman Gastrik,3,Pengalaman Refluks,4,Petua Sembuh Gastrik,4,Simptom Anxiety,7,Simptom Gastrik,2,Testimoni Ubat Gastrik Duomix,8,Tips Mudah Tidur,2,
ltr
item
Ubat Gastrik Terbaik: Bagaimana Sistem Penghadaman Kita Berfungsi? Tak Jaga Boleh Terkena Gastrik Ye
Bagaimana Sistem Penghadaman Kita Berfungsi? Tak Jaga Boleh Terkena Gastrik Ye
Penerangan serba ringkas sistem penghadaman yang berfungsi dalam badan kita. Tak jaga boleh terkena gastrik.
https://1.bp.blogspot.com/-7U3uPMI6Ytw/X0WsA8MNsYI/AAAAAAAA2LE/ZBUzJjq8DxcZozPkvL50S6H_CFM1hHEmgCLcBGAsYHQ/s16000/sistem-penghadaman-manusia.png
https://1.bp.blogspot.com/-7U3uPMI6Ytw/X0WsA8MNsYI/AAAAAAAA2LE/ZBUzJjq8DxcZozPkvL50S6H_CFM1hHEmgCLcBGAsYHQ/s72-c/sistem-penghadaman-manusia.png
Ubat Gastrik Terbaik
https://www.ubatgastrikgerd.com/2020/08/bagaimana-sistem-penghadaman-kita.html
https://www.ubatgastrikgerd.com/
https://www.ubatgastrikgerd.com/
https://www.ubatgastrikgerd.com/2020/08/bagaimana-sistem-penghadaman-kita.html
true
8853735671483658896
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content