Gerd Sembuh Dengan Puasa, betul kah?

SHARE:

Betulke Gerd/Gastrik Boleh sembuh dengan berpuasa? Ikuti Artikal Saya Ini.

Seperti Umum Ketahui Puasa ialah tidak makan dan minum dari waktu subuh hingga senja. biasanya dikaitkan dengan bulan Ramadhan bagi umat islam, dan selalunya juga ketika doktor melakukan perubatan yang memerlukan untuk berpuasa.

Walaupun berpuasa untuk bulan Ramadhan bergantung kepada kepercayaan rohani, banyak dari kita memilih untuk berpuasa dengan kepercayaan bahawa ia bermanfaat bagi kesihatan kita. Betul tak? 

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, banyak kajian menunjukkan bahawa berpuasa sekejap - berpantang atau mengurangkan pengambilan makanan dan minuman secara berkala - boleh menjadi baik bagi kita, menjadikannya salah satu trend diet paling popular di seluruh dunia.


Bagaimana pula dengan Gerd atau pedih ulu hati atau heartburn, adakah dengan berpuasa dapat sembuhkan?

Menurut sumber daripada portal berita Medical News Today

Puasa boleh menyebabkan pedih ulu hati, kekurangan makanan membawa kepada pengurangan asid perut, yang mencerna makanan dan akan memusnahkan bakteria baik dalam perut. Lagi parah, mencium makanan atau memikirkannya dalam tempoh puasa dapat memicu otak untuk memberitahu perut untuk menghasilkan lebih banyak asid, yang menyebabkan pedih ulu hati.

Sebaliknya lain pula jawapan daripada portal Houseton Heratburn & Reflux Center yang ditulis oleh Dr. Elias Darido

Semasa berpuasa, rembesan ghrelin perut iaitu hormon kelaparan akan meningkat. Satu kajian menunjukkan bahawa terdapat hubungan terbalik antara tahap darah ghrelin dan pedih ulu hati. Oleh itu, makan sedikit dan berpuasa dikaitkan dengan peningkatan gejala GERD dan kurang kejadian refluks asid. Dalam erti kata lain, makan makanan yang sedikit dan berpuasa boleh menyebabkan penurunan berat badan. Penurunan berat badan pada pesakit GERD yang berlebihan berat badan dikaitkan boleh menurunkan pedih ulu hati dan refluks.

Sekiranya anda menderita penyakit refluks asid, seperti pesakit GERD Tahap 3 dan 4, kekerapan dan keparahan gejala refluks asid menjadi kurang bergantung pada pengambilan makanan. Puasa dalam keadaan ini mungkin tidak dapat mengurangkan pedih ulu hati. Pesakit GERD pada tahap ini cenderung mengambil makanan lebih kerap untuk meneutralkan refluks asid dan mengurangkan pedih ulu hati. Sekiranya anda berpuasa, dan pedih ulu hati mengganggu setiap hari, kami mengesyorkan perawatan GERD yang komprehensif  untuk menyesuaikan rawatan dengan sewajarnya.

Kesimpulannya, apabila anda baca kembali, sama sahaja jawapan antara keduanya, iaitu berpuasa tidak dapat sembuhkan Gerd, malah memburukkan lagi keadaan kerana asid perut akan jadi banyak tanpa ada makanan untuk meneutralkan.

Apabila terkena gastrik atau pedih ulu hati ketika berpuasa anda diharuskan untuk berbuka, tiada lagi hukum berdosa, kerana menjaga kesihatan diri adalah lebih penting daripada lebih mudharat. Tetapi anda perlu gantikan semula puasa tersebut.

p/s: artikal ini, saya akan kemaskini dari semasa ke semasa.

Cara Sembuhkan Gerd

Kalau anda mempunyai Gerd, saya cadangkan kepada anda untuk ambil Ubat Gastrik/Gerd daripada Duomix. Dalam Duomix ini, mengandungi 4 bahan utama yang boleh sembuhkan Gerd/Gastrik antaranya ialah:- Spirulina, Probiotik, Prebiotik, Dan Yogurt.

Untuk Keterangan lanjut berkenaan dengan Ubat Gastrik Duomix, boleh klik button dibawah click here dibawah:-



COMMENTS

Supplement Khas Untuk Gastrik

Nama

Announcement,1,Cara Pantang Untuk Gastrik,3,Doa Anxiety,2,Ejen Duomix,1,FAQ Duomix,3,Gastrik Komuniti,16,info Anxiety,3,Info Gastrik,47,Info Gerd,6,Info Ubat Gastrik Duomix,16,Pengalaman Gastrik,3,Pengalaman Refluks,4,Petua Sembuh Gastrik,4,Simptom Anxiety,7,Simptom Gastrik,2,Testimoni Ubat Gastrik Duomix,8,Tips Mudah Tidur,2,
ltr
item
Ubat Gastrik Terbaik: Gerd Sembuh Dengan Puasa, betul kah?
Gerd Sembuh Dengan Puasa, betul kah?
Betulke Gerd/Gastrik Boleh sembuh dengan berpuasa? Ikuti Artikal Saya Ini.
https://1.bp.blogspot.com/-Ku8SXIW5BtU/XzkdVJxCIDI/AAAAAAAA1Oc/r2sQZ1CrErUKt6vJcENshePS4Re0FlZ0ACLcBGAsYHQ/s640/Berpuasa%2Bboleh%2Bsembuhkan%2Bgerd.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-Ku8SXIW5BtU/XzkdVJxCIDI/AAAAAAAA1Oc/r2sQZ1CrErUKt6vJcENshePS4Re0FlZ0ACLcBGAsYHQ/s72-c/Berpuasa%2Bboleh%2Bsembuhkan%2Bgerd.jpg
Ubat Gastrik Terbaik
https://www.ubatgastrikgerd.com/2020/08/gerd-sembuh-dengan-puasa-betul-kah.html
https://www.ubatgastrikgerd.com/
https://www.ubatgastrikgerd.com/
https://www.ubatgastrikgerd.com/2020/08/gerd-sembuh-dengan-puasa-betul-kah.html
true
8853735671483658896
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content