Punca Asid Perut Rendah & Macam mana Berlakunya Gastrik Gerd?

SHARE:

Kenapa asid perut saya rendah ye? Apakah puncanya dan faktornya? Dan apakah kaitan asid perut rendah dengan berlakunya gastrik gerd.

Asid perut rendah boleh menyebabkan berlakunya gerd. Seperti yang saya sebut dalam artikal yang lepas, gerd ini antara gastrik yang paling senang nak cegah, kerana ini gastrik jenis bukan berlaku luka dimana-mana tempat seperti gastrik ulser. Gastrik gerd ini bila dapat dikawal, anxiety pun anda tidak akan terkena.

Punca Asid Perut Rendah Berlakunya Gastrik Gerd



Asid perut rendah atau low stomac acid (hypochlorhydria) boleh berlaku oleh beberapa faktor. Antaranya ialah:-

1. Faktor Umur (Penuaan)
Faktor umur memang tidak asing lagi bagi manusia, semakin berumur semakin kurang sel serta antibody badan dihasilakan, begitu juga dengan asid dan enzyme dalam perut. Sebab itulah apabila umur meningkat makan yang keras-keras tidak dapat dihadam dengan baik dan boleh menyebabkan berlakunya inflamasi dan gerd dalam badan.

2. Tekanan Emosi
Ada satu kajian dibuat, apabila diri dalam keadaan stress boleh menyebabkan masalah penghadaman dan mereka yang banyak ketawa sukar untuk terkena gastrik.

Apabila dalam keadaan stress, akan mengurangkan penghasilan asid dalam perut dan menyebabkan perut tidak dapat menghadamkan makanan dengan baik. Makanan yang tidak dapat dihadam boleh menyebabkan gerd, dan kecederaan pada dinding perut. Bakteria jahat pun boleh membiak dengan cepat kerana makanan tidak dihadam dan kekurangan asid perut.

Oh ya, saya ada tulis artikal khas berkenaan stress boleh menyebabkan gastrik & cara mengatasi stress


3. Pemakanan & Ubat-Ubatan
Tahukah anda, pemakanan dan ubat-ubatan boleh menyebabkan:-
  1. Membunuh bakteria baik dalam perut 
  2. Boleh melemahkan dinding
  3. Mengurangkan Penghasilan Enzyme
  4. Mengurangkan Penghasilan Asid perut
Kekurangan bakteria dalam perut boleh menyebabkan sistem penghadaman gagal berfungsi dengan baik. Contoh menukar makanan kepada serotonin dan dihantar ke otak supaya menghasilkan horman ceria dan gembira. Jika tiada bakteria baik dalam perut, anda mungkin terkena stress dan anxiety.

4. Bakteria Jahat
Bakteria jahat juga merupakan punca berlakunya kekurangan asid dalam perut, kerana bakteria jahat ini membiak dan mengakalikan/meneuteralkan asid dalam perut untuk memudahkan bakteria jahat hidup. Apabila bakteria jahat ini meneturalkan asid perut, anda mungkin berisiko untuk mendapat jangkitan H pylori yang menyebabkan gastrik serta Oxidative stress yang menyebabkan anxiety.

Kesimpulannya
Semua punca terjadinya asid perut rendah kita boleh kawal melainkan akibat proses penuaan. Selain itu semua boleh dikawal, antarannya kurangkan stress dan tekanan emosi, kawal pemakanan dan ubat-ubatan. Dengan kawalan ubat-ubatan anda boleh mengurangkan risiko bakteria jahat membiak.

Untuk lawan bakteria jahat, anda boleh guna bakteria baik. antaranya ialah probiotik dan prebiotik. Info lanjut mengenai probiotik boleh klik button dibawah:-

COMMENTS

Supplement Khas Untuk Gastrik

Nama

Announcement,1,Cara Pantang Untuk Gastrik,3,Doa Anxiety,2,Ejen Duomix,1,FAQ Duomix,3,Gastrik Komuniti,16,info Anxiety,3,Info Gastrik,47,Info Gerd,6,Info Ubat Gastrik Duomix,16,Pengalaman Gastrik,3,Pengalaman Refluks,4,Petua Sembuh Gastrik,4,Simptom Anxiety,7,Simptom Gastrik,2,Testimoni Ubat Gastrik Duomix,8,Tips Mudah Tidur,2,
ltr
item
Ubat Gastrik Terbaik: Punca Asid Perut Rendah & Macam mana Berlakunya Gastrik Gerd?
Punca Asid Perut Rendah & Macam mana Berlakunya Gastrik Gerd?
Kenapa asid perut saya rendah ye? Apakah puncanya dan faktornya? Dan apakah kaitan asid perut rendah dengan berlakunya gastrik gerd.
https://1.bp.blogspot.com/-8ftDUW5tYP0/X9OHqMKEdWI/AAAAAAABB6A/DY3rG3iEynQhBa7FicVYlIyJv4u1ZLqxwCLcBGAsYHQ/w320-h246/Asid%2BPerut%2BRendah%2BBerlaku%2BGastrik%2BGerd.jpg
https://1.bp.blogspot.com/-8ftDUW5tYP0/X9OHqMKEdWI/AAAAAAABB6A/DY3rG3iEynQhBa7FicVYlIyJv4u1ZLqxwCLcBGAsYHQ/s72-w320-c-h246/Asid%2BPerut%2BRendah%2BBerlaku%2BGastrik%2BGerd.jpg
Ubat Gastrik Terbaik
https://www.ubatgastrikgerd.com/2020/12/Punca-Asid-Perut-Rendah-Berlakunya-Gastrik-Gerd.html
https://www.ubatgastrikgerd.com/
https://www.ubatgastrikgerd.com/
https://www.ubatgastrikgerd.com/2020/12/Punca-Asid-Perut-Rendah-Berlakunya-Gastrik-Gerd.html
true
8853735671483658896
UTF-8
Loaded All Posts Not found any posts VIEW ALL Readmore Reply Cancel reply Delete By Home PAGES POSTS View All RECOMMENDED FOR YOU LABEL ARCHIVE SEARCH ALL POSTS Not found any post match with your request Back Home Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content